Nieuwe woning toegewezen gekregen

Ik heb een nieuwe woning geaccepteerd in Amsterdam Noord.

Ik was nogal geschrokken toen ik te horen kreeg dat de woning aan mij was toegewezen. Ik was nummer 6 op de lijst, het leek een populaire woning en ik had gedacht dat andere mensen voor mij de woning toegewezen zouden krijgen. Maar niets was minder waar. Ik neem deel aan een regeling van de stad Amsterdam die mensen met een beperking helpt bij het vinden van een geschikte woning. Ik ben in principe verplicht ja te zeggen tegen het aanbod en mag niet weigeren. Ik zei dus ja tegen de woning, die overigens echt een juweeltje is.

Op de weg terug naar mijn huis nadat ik ja had gezegd, kreeg ik vanuit het niets het liedje “Geef mij maar Amsterdam, met zijn Amstel en het Ij” in mijn hoofd. Dat zijn liedjes die ik zie als boodschappen van mijn engelen. Ik zat op de boot over het Ij en dan dat liedje te horen krijgen, dat vind ik humor. Ik wist dat ik de woning zou krijgen.

Een dag later al hoorde ik het nieuws en ik schrok enorm. Ondanks de tekens va mijn Engelen, had ik het toch niet verwacht. De woning is een begane grond woning met tuin, in het oudste dorpsgedeelte van Amsterdam Noord. De woning is van binnen en buiten helemaal opgeknapt. Er zit een tuin bij en een pomp die de warme lucht van buiten uit de woning omzet in Energie. Er zit dus een duurzaamheids stempel op de woning. En terecht. Ik zal ook geen gas meer hebben om op te koken, want alles gaat electrisch. 

Uw woning heeft een milieuvriendelijke verwarming. Een warmtepomp haalt warmte uit de buitenlucht en slaat deze warmte vervolgens op in een boiler. De vloerverwarming in de woning wordt hiermee verwarmd. In de vloer zitten zoutcassettes verwerkt. Deze zoutcassettes zijn ingesteld op een temperatuur van 21° C, als het kouder is dan geeft het zout warmte af en als het warmer is neemt het zout warmte op. Zo zorgt de vloer dat de temperatuur in de ruimte gelijk blijft.
U heeft geen gasaansluiting meer. Er is geen CV ketel aangebracht en koken gebeurd op een elektrisch kooktoestel.

De woning ligt aan de andere kant van het Ij een deel van de stad waar ik tot noch toe nog niet eerder heb gewoond in Amsterdam. Dat vind ik leuk. Heel leuk vind ik dat ik overtochtjes met het pont moet maken om in het normale Amsterdam te komen.  Verder ligt de woning aan een kade en is het er relatief rustig.  In vergelijking met wat ik zocht is er weinig groen. Wel op fietsafstand maar toch, ik wou ergens naartoe  verhuizen waar het groen was en dorps. Amsterdam Noord is een enorme hippe buurt, wel dorps en heeft ook een hele drukke kant, vooral als men de pont neemt naar het Centrale Station van Amsterdam, maar die kan ik vermijden.

Voor nu ben ik het aan het demonteren in mijn woning. Alles in dozen doen en verkopen wat ik niet mee kan nemen . De nieuwe woning is 13 m2 kleiner, maar er is wel een tuin en een schuur. Doneren van teveel spullen aan de weggeefwinkel is ook een optie. Jippie ik ga verhuizen :-)…..

Geef een reactie

