Zieke kat heeft kanker

Ik was vorige week met mijn kater naar de dierenarts gegaan. Hij heeft diverse problemen en ik maakte me al langere tijd zorgen. Nu gaan we niet altijd naar de normale dierenarts, maar we gaan naar K. K. heeft zijn dierenarts diploma gehaald en is daarnaast opgeleid in de intuïtieve dierengeneeskunde.

Storm blijkt last te hebben van vocht achter de longen. Waarschijnlijk veroorzaakt door het hartruisje dat hij heeft. De dierenarts heeft hem een koreaanse kruidenmiddel hiervoor.

Ook kreeg hij een behandeling met acupunctuur. De dierenarts is zeer begaan met dieren en hij vindt mijn kater heel lief. “Deze kater is liefde”, zei hij, en dat is nog waar ook.storm-acupunctuur-behandeling

Storm onder behandeling met acupunctuur

Inmiddels heeft mijn kater de kruiden al sinds woensdag genomen, maar ik zie nog geen verbetering. Hij is nog steeds kortademig en als hij de medicijnen heeft genomen gaat hij kort daarna opgeven. Hij maakt dan bewegingen alsof er een haarbal dwars zit die hij uit wilt spugen, maar dat lukt niet.

Daarom ben ik gisteren opnieuw naar een dierenarts gegaan, dit maal zijn we naar  reguliere dierenarts gegaan. Deze heeft mijn kater een plasinjectie gegeven om vocht kwijt te raken. In de nacht van gisteren zat ik daarna thuis met een hijgende kater die nauwelijks adem kon halen. Dit kwam omdat ik Storm zelf de trap op had laten lopen, maar hij  haalde de laatste traptrede niet. Een paar treden voordat hij boven zou komen bleef hij op de traptrede liggen hijgen met zijn tong uit zijn bekje. Omdat het een probleem van het hart is was ik erg ongerust en kon ik nauwelijks slapen. Ik was bang dat hij de volgende ochtend niet zou halen.

De volgende ochtend was ik als eerste met hem bij de dierenarts. Storm blijkt hartfalen te hebben en heeft veel vocht achter de longen door een gezwel op zijn borst (kanker). Dat vocht is voor een deel weggezogen, maar een groot deel zit er nog. Daarom krijgt hij plaspillen om het vocht kontinu uit te kunnen blijven plassen. Anders zal hij stikken in zijn eigen vocht.

Die ochtend ziet de kater nog een andere dierenarts die een echo maakt van zijn hart. Deze dierenarts geeft het advies af om hem maar gelijk te laten inslapen. Wat een verdrietige dag. Ik kon het niet geloven. Zo van de ene op de andere dag zou mijn kater er dan niet meer zijn. Ik hou heel veel van hem en ik kan mij een leven zonder hem niet voorstellen. Storm hoort bij mij.

Gelukkig bedacht de andere dierenarts een tussen oplossing en kon ik hem toch mee naar huis nemen. Ik hoop dat het “goed” gaat komen; ik ga hem natuurlijke pijnbestrijding geven zodat hij minder pijn zal hebben, maar aan de fysieke klachten zelf valt niets meer te doen. Ik ben zo blij dat ik hem weer mee naar huis kon nemen. Maar de oude is hij niet meer en zal hij ook niet meer worden.

Ook heb ik er opeens een patient bij; het is heus niet leuk met een ernstig zieke kat te zitten. Maar ik vind het de moeite van het proberen zeker als de pijn bestrijding zou werken. En dat hoop ik maar.

Nu ligt hij lekker op de bank te slapen. Van de pilletjes moet hij  veel plassen, maar ze vallen hem ook zwaar dat kan ik merken. Ik probeer het hem zo comfortabel mogelijk te maken en hem zoveel mogelijk te verwennen. Af en toe een reiki behandeling doet wonderen. Het is veel beter zo om te kijken wat er nog mogelijk is, dan van de ene op de ander dag plots afscheid te moeten nemen. Hem in laten slapen kan altijd nog; ik wil hem heus niet onnodig laten lijden. Maar nu kunnen we allebei in elk geval wennen aan het feit dat een afscheid nodig is, waarschijnlijk een stuk eerder dan verwacht.

